10 lutego zakończono zgłoszenia do konkursu Food Show Star, który odbędzie się podczas imprezy Food Show 2017 między 16. a 18. marca w Katowicach. Konkurs przeznaczony jest dla producentów, przetwórców, dystrybutorów i hurtowników żywności, którzy mogą pochwalić się swoimi najlepszymi produktami, ich jakością i recepturą.

Zarówno konkurs, jak i całe wydarzenie, to doskonała okazja do zastanowienia się nad kondycją marki, jaką jest polska żywność. Będzie to nawet jednym z tematów tegorocznej edycji Food Show. Jakie międzynarodowe znaczenie mają dziś polskie, lokalne produkty spożywcze?

Food Show jest imprezą, która w swej idei ma dostarczać wiedzy o nadchodzących trendach na rynku HoReCa. W tym roku producenci i przetwórcy żywności oraz napojów, restauratorzy, handlowcy, kucharze i szefowie kuchni, menadżerowie i inne osoby odpowiedzialne za zarządzanie i np. za wyposażenie kuchni gastronomicznej, podczas trzech dni wydarzenia będą uczestniczyć w prezentacjach produktowych, degustacjach, pokazach sztuki kulinarnej, warsztatach gotowania, debatach, dyskusjach. Temat polskości będzie tym razem bardzo ważnym punktem programu. Pośród zagadnień Food Show 2017 znajdą się m.in. tematy „Żywność – najlepsza wizytówka promocyjna Polski” oraz „Lokalność i regionalność jako przeciwwaga dla produkcji masowej”.

Polska. Teraz i zawsze!

Jeśli chodzi o rozpoznawalność polskiej żywności na świecie, duży zasięg od lat zapewnia inny konkurs – „Teraz Polska”, który śmiało można określić już tradycyjnym sposobem na docenianie i zwiększanie rozpoznawalności polskich produktów. Statuetki w konkursie wręczono już 24 razy i uhonorowano nimi ponad 600 laureatów. Wizytówką w konkursie od zawsze była branża rolno-spożywcza. W minionym roku na 35 nominowanych produktów 13 kwalifikowało się właśnie do tej grupy. Organizatorzy konkursu podkreślają, że „made in Poland” naprawdę znajdują uznanie u odbiorców zagranicznych. Jak tłumaczy Krzysztof Przybył, prezes zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, dla tego, czy produkt zostanie wyróżniony, znaczenie ma nie tylko sukces krajowy, ale także sposób i zakres promocji produktu za granicą. Wyróżnienie godłem „Teraz Polska” pozwala wypromować się jeszcze bardziej.

BoroughMarketTomatoes

Większa wartość na mniejszą skalę

Międzynarodowość polskiej żywności na pierwszy rzut oka stoi w opozycji do szerzącego się obecnie trendu na lokalność. Tak naprawdę jednak zwiększone zainteresowanie lokalną żywnością nie oznacza odcięcia się od eksportu i importu, lecz pragnienie odejścia od masowej, nieskrępowanej kontrolą jakości produkcji. Polska dąży dziś do ponownego złączenia klienta z lokalnym producentem – bezpośrednio bądź przez lokalnych pośredników. Odebranie rynku z rąk wielkich monopolistów i dominujących pośredników pozwala lepiej zarobić producentom, a klientom docelowym otrzymać tańszy i bardziej wartościowy towar – świeższy, lepiej do niego dopasowany, bo im mniejsze pole działania producenta, tym łatwiej jest słuchać oczekiwań klientów i dopasowywać do nich produkty. Lokalny producent nie jest anonimowy, stosuje zbliżone do tradycyjnych metody produkcji i buduje tym samym zaufanie. Przyznawanie tytułu „Teraz Polska” potwierdza jakość pracy takich wytwórców.

Z drugiej strony firmy z branży rolno-spożywczej widząc swój potencjał, zwiększają środki na promocję nowoczesnymi kanałami komunikacji, np. przez Internet oraz metodami tradycyjnymi, czyli przez uczestnictwo w targach właśnie takich jak Food Show. Z przeprowadzonego latem 2016 roku badania Banku BGŻ BNP Paribas (wśród jego klientów i jednocześnie firm z branży) wynika, że aż 90 procent producentów w najbliższych latach zamierza zwiększyć swoją sprzedaż za granicą, a 76 procent zwiększyć promocję na tych rynkach. Firmy świadome są tego, jak ważne jest podkreślanie w przekazie reklamowym polskości ich produktów.

Współczesny patriotyzm

Dzieje się tak dlatego, że kolejne badania pokazują rosnącą siłę konsumenckiej świadomości odnośnie pochodzenia żywności oraz patriotyzmu podczas zakupów spożywczych. W oczach klienta zyskuje ten, kto jest autentyczny i oferuje produkty wysokiej jakości, o wysokiej wartości odżywczej i dobrym smaku.

– To także nawiązanie do idei „kupuj lokalne produkty”, która ma na celu wspieranie lokalnej przedsiębiorczości. Aspekt środowiskowy jest dodatkowym atutem związanym z promowaniem lokalności i polskości z uwagi na kontekst generowanych żywnościokilometrów – mówi Honorata Jarocka, analityk branży spożywczej w Polsce z agencji badań rynku Mintel. – W rezultacie, akcent na polskość to nie tylko moda, to coraz mocniejszy i trwalszy kierunek, w którym podążają polscy producenci. Podkreślanie atrybutów produktowych w postaci tradycyjnych metod produkcji, znanych z dzieciństwa smaków, jak również polskich składników to obecnie jedna z bardziej pożądanych strategii na rynku, nie tylko z uwagi na rosnącą konkurencję, ale co ważniejsze, z uwagi na potrzeby konsumentów – dodaje. Warto zauważyć, że prostota, naturalność i autentyczność w dziedzinie żywienia to wartości ważne nie tylko dla młodych pokoleń, ale także ludzi starszych, którzy pragną jeść taką żywność, na jakiej się wychowali.French Macarons

Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach promocja i wzrost popularności polskiej żywności będą zyskiwać na sile. Świadczyć mogą o tym chociażby plany Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na 2017 rok, które koncentrują się głownie wokół handlu zagranicznego, wzmocnienia doradztwa rolniczego czy właśnie promocji polskich produktów w kraju i za granicą.