Jeśli myślisz, że kelner to mało wymagające zajęcie i może być nim właściwie każdy, to jesteś w błędzie. Kelner to wizytówka restauracji. To on ma bezpośredni kontakt z gośćmi, może ich zachęcić do zamówienia jedzenia, ale jego nieudolność, może też odstraszyć potencjalnych klientów. Nienaganna obsługa bowiem to prawdziwa sztuka i jeden z głównych elementów decydujących o zadowoleniu gości. Nie próbuj więc oszczędzać na kelnerach, zatrudniając osoby z przypadku. Warto zainwestować w dobrego pracownika na tym stanowisku, bo przeniesie się to na zysk całej restauracji.

Wiedza na temat menu

Dobry kelner posiada niezbędną wiedzę na temat menu. Wie, jakie potrawy przygotowywane są na świeżo, a jakie z mrożonych składników. Potrafi też wymienić skład potraw i uprzedzić o ewentualnych alergenach występujących w daniu. Właściciel czy manager lokalu powinien też zadbać o odpowiednie szkolenia dla kelnerów z dań serwowanych w restauracji i z ewentualnych zmian, które mogą pojawić się w karcie sezonowo. Dobrą praktyką jest również dokształcanie kelnerów z podawanych w lokalu alkoholi, by Ci mogli poradzić klientowi odpowiedni trunek do danej potrawy.

Znajomość sposobu przyrządzania potraw

Skład dań to nie wszystko. Kelner musie wiedzieć również w jakich warunkach są przyrządzane potrawy. Czy są pieczone, smażone, a może duszone. Musi umieć wytłumaczyć gościowi, czym jest sous vide, jeśli tego typu danie znajduje się w karcie. Dobrze też, by kelner miał pojęcie z jakich urządzeń gastronomicznych korzysta kuchnia, by móc zaspokoić ewentualną ciekawość gościa.

Prawidłowa wymowa nazw dań

To podstawa. Coraz więcej osób jada w różnych restauracjach i ma styczność z obco brzmiącymi nazwami. Nie łudźmy się więc, że gość nie zauważy, że kelner nie potrafi prawidłowo wymówić nazwy potrawy. Poza tym nauka wymowy to naprawdę kwestia kilku minut. Każdy pracownik powinien to przećwiczyć, zanim zacznie obsługiwać gości.

Znajomość prawidłowej obsługi

Kelner powinien wiedzieć, z której strony podawać talerze, jak nalewać wino. Tego typu zachowania sprawiają, że gość czuje, że trafił w dobrej jakości miejsce i zechce tu wrócić. Z kolei błędy kelnerskie mogą go skutecznie zniechęcić. Pojawia się wówczas myśl: „jeśli obsługa nie potrafi prawidłowo obsłużyć gościa, to co musi dziać się na kuchni?”. Jeśli więc pragniesz zatrudnić osoby niedoświadczone, zapewnij im odpowiednie szkolenie, które ułatwi im poruszanie się po meandrach kelnerskiej etykiety. To zaprocentuje nie tylko samym pracownikom (większe napiwki), ale też całej restauracji.

Gość nasz pan

Tylko kelnera z takim podejściem warto zatrudnić. Nie chodzi o to, żeby za wszelką cenę próbował on zadowolić gościa, ale powinien wykazywać się kilkoma podstawowymi cechami: empatią, otwartością, uważnością i dobrą wolą. Kelner nie jest tylko po to, by przyjąć i przynieść zamówienie. Jego zadaniem jest również to, by goście poczuli się zaopiekowani. Powinien więc uprzejmie odpowiadać na wszelkie pytania, starać się sprostać kulinarnym oczekiwaniom gości (o ile się da) i być w zasięgu wzroku, gdyby okazało się, że znów jest potrzebny. A przy tym wszystkim zachowywać się w maksymalnie dyskretny sposób, by nie przeszkadzać gościom podczas miło spędzanego czasu. Niby oczywiste, ale takich kelnerów naprawdę można ze świecą szukać. Jeśli więc uda Ci się takiego zatrudnić, wiedz, że to prawdziwy skarb dla restauracji i warto go docenić.