W jakiej branży w Polsce najprężniej rozwija się rynek franczyzy? Właśnie w gastronomii! Ten trend utrzymuje się już o wielu lat. Tegoroczny raport firmy doradczej PROFIT i portalu franchising.pl pokazał jasno, że w gastronomii panuje dziś największy wybór konceptów, pod których flagą można otworzyć własny lokal. W porównaniu do minionego roku wzrosła liczba punktów gastronomicznych opartych na modelu franczyzy o niemal 500 (w sumie 3700 lokali)! Dlaczego restauratorzy tak chętnie stawiają na franczyzę?

Co to jest franczyza?

Najprościej rzecz ujmując, to model prowadzenia działalności gospodarczej pod szyldem funkcjonującej już na rynku marki. Między franczyzodawcą a franczyzobiorcą istnieje ścisła współpraca: franczyzodawca udostępnia swoim partnerom sprawdzony patent na biznes, swoje know-how oraz wsparcie na każdym etapie współpracy. W zamian za to franczyzobiorca płaci określone wynagrodzenie i zobowiązuje się do wypełniania pewnych warunków, które są zgodne z koncepcją prowadzenia biznesu jego pomysłodawcy i pozwalają ten koncept rozwijać.

Dobre rozwiązanie w branży o wysokim ruchu

Dynamizm w gastronomii ma nie tylko pozytywne oblicze. To, że każdego roku otwierają się setki nowych lokali, oznacza, że równie dużo punktów… się zamyka. Taka jest specyfika branży – w gastronomii trendy zmieniają się bardzo szybko i czasem nowo otwarty lokal, który miał rzekomo wypełniać niszę, trafia na całkiem nasycony rynek i nie wytrzymuje konkurencji. Wobec tej tendencji rynku model franczyzowy wydaje się być całkiem bezpiecznym rozwiązaniem. Decydując się na niego, przedsiębiorca oszczędza sobie wysiłku związanego z opracowywaniem biznesplanu – całą wiedzę i wytyczne do prowadzenia biznesu dostaje już w gotowej formie od franczyzodawcy. I co ważne, jest to już model sprawdzony na rynku, więc prawdopodobieństwo wpisania się w gusta i potrzeby klientów jest większe.

Polscy franczyzobiorcy w branży gastronomicznej wybierają najchętniej proste systemy. Niechętnie inwestują większe sumy pieniędzy (zapewne z obawy o powodzenie interesu) i oczekują raczej sporego zysku. Popularne są pizzerie, fastfood i lodziarnie, bo z jednej strony na jedzenie serwowane przez tego typu restauracje zawsze jest zapotrzebowanie, z drugiej zaś można je otworzyć już za przyzwoitą stawkę 30-40 tys. zł.

Co jeszcze zyskuje się dzięki franczyzie?

Przede wszystkim tak podstawowe i ważne wsparcie, jak pomoc w wyremontowaniu lokalu na restaurację i wyposażenie go w odpowiednie wyposażenie gastronomii. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i sprawdzeniu różnorodnych rozwiązań, franczyzodawca wie najlepiej, jaki sprzęt kuchenny do restauracji jest niezbędny, a jaki można pominąć, który piec do pizzy będzie najlepszy i ile maszyn do krojenia warzyw trzeba zakupić, by nadążać z realizacją zamówień.

Do tego przedsiębiorca otrzymuje gotowe menu – sprawdzone, przetestowane na setkach klientów, niekiedy już nawet kultowe, a co najmniej dobrze rozpoznawalne. Dzięki wszystkim tym udogodnieniom franczyza jawi się jako sposób na biznes dla osób, które w branży stawiają dopiero swoje pierwsze kroki i muszą się jeszcze wiele nauczyć o specyfice jej funkcjonowania. Dzięki wsparciu sieci, do której się przynależy, można w pełni rozwinąć skrzydła i nabrać pewności siebie.